onsdag 26 augusti 2009

Fix, fixa, färdigt!

Åh vad skönt där är när det blir "fix och färdigt" hemma!
Vissa av projekten känns som att de aldrig kommer att ta slut (städa garaget) och vissa har vi iallafall kommit halvvägs med, eller iallafall nått delmål (trallen; trallen klar, taket klart, staketen påbörjade). Men nu kan man faktiskt börja skriva "KLART" på flera ställen på listan, och det känns ju bara sååååååå skönt!

Peter var här en stund idag på dan, och NU är all belysning och eldragningar inomhus KLARA!
Jag har t.o.m. fått mina älskade infällda spottar i fönstret i köket, som jag tjatat mig blå om. (Ni ser: tjat lönar sig!) Skämt åsido.. I förra huset så byggde Herman och snälla svågern stor-Micke in infällda spottar i alla fönster på hela nedervåningen, men det var tydligen inte lika lätt fixat i detta hus, eftersom det är tegel och allt möjligt annat i vägen, plus väldigt ont om plats. Men när vi nu passade på att byta fönster på framsidan, så blev det helt plötsligt möjligt, och ingen blev väl gladare än jag!

Svåger Håkan har precis varit här och skjutit fast det sista fodret runt fönstrena i köket, så nu är de faktiskt klara de med! Åh, det är så sjukt fint, jag kan knappt komma ihåg hur det sett ut innan med de sunkiga gamla fula hasp-fönstrena. I just love these!! : ) Vita och fina och hela, och med riktiga handtag, som man kan öppna. Tänk att man kan bli SÅ glad för fungerande fönster!
Imorgon ska vi göra ett ryck och städa undan all byggbråte som har legat framme, jag är så himla trött på att grejer som ligger framme hela tiden, när man är mitt uppe i ett projekt. Och städa ordentligt!

Idag hann vi oxå med ett besök till Barkarby, tvingade även med Ida så att hon "fick komma ut lite". (Inte så illa som det låter, sorry Ida!) Hittade det vi letade efter, en fin liten svart "kamin" att hänga på väggen vid uteplatsen. Monterade den nyss och proveldade med "tändvätskan" (kommer inte ihåg vad det hette men nått med etanol tror jag?) och det blev jättebra. Kommer nog att bli jättemysigt att sitta därute på kvällarna, med lite lågor som sprakar i bakgrunden. Och den gav faktiskt ifrån sig mer värme än vad jag hade trott, trots att den bara räknas som "mysbelysning". : ) Hittade även en lamineringsmaskin som vi köpte till mig (har längtat så länge efter en sån, världens bästa maskin till en pysseltokig 30-åring!)

Imorgon ska jag iväg och inhandla det sista av plastmuggar och tallrikar och värmeljus som behövs till kräftskivan på lördag, och sen börja planera all mat som skall lagas. (Note to self: Kom ihåg pris till tipspromenaden!) Hoppas att vädret håller i sig: dom lovade sol hela lördagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar