söndag 23 augusti 2009

Helgen 21-22-23/8

Nu blir det bara en snabb uppdatering, sen är det dags för sängen!

I fredags började vi med 3-års kontroll på Husläkarcentrum hos "Bvc-tanten" Viktoria. (Får man säga så förresten, hon var väl knappt äldre än mig.. typ 35 kanske... vad kallar ni er "tant"?) Maja var blyg till en början, men det lossande efter en stund och mötet gick jättebra. Tydligen behöver man inte kunna typ NÅTT när man är tre; inte räkna, kunna färger, vilket faktiskt förvånade mig lite. Viktoria frågade mest oss saker om Maja, om bl.a. våra mat/tv/godis/sovrutiner hemma och ungefär vad vi tyckte själva att hon kunde.
Efter en stund satte sig Viktoria själv med Maja vid det lilla barnbordet och visade henne ett tiotal olika kort med vääldigt enkla bilder på.

"- Nu Maja ska du få se lite bilder här, kan du se vad detta är? (håller upp en bild på ett rött äpple)
- Ja, ett äpple, utropar Maja glatt. Ett rött äpple!! Vilken fin färg, har du några andra frukter? Jag ser ingen banan, har du nån banan, eller päron, jag gillar päron! Vilka mer frukter finns det?
- Oj va bra, här kommer ett annat kort, säger Viktoria och visar upp en ny bild på en ful mössa.
- Wow, en MÖSSA! Jag har en ny mössa, och en gammal hemma. En gång tappade jag min mössa, haha. På vintern har man mössa, då brukar jag ha overååååål.... Nu är det INTE vinter, nu är det sommar, och då....."
Well, ja så fortsatte det med alla kort hon visade, inget stopp på Maja direkt i första taget, hon kan nog snacka omkull den bäste snart: ) 3-års kontrollen gick iallafall jättebra hursomhelst, nu ser vi fram emot hennes första tandläkarbesök sisådär en tre veckor, förhoppningsvis kommer hon inte att prata riktigt lika mycket då! : )

Runt lunchtid åkte vi sen till Västerås till Majas moster Annelie (och Micke och kusinerna Lucas och Clara såklart), där vi blev bjudna på lunch. Barnen lekte massor i den gigantiska och JÄTTEROLIGA (och jag tror helt nya för dagen) uppblåsbara vattenrutchkanan (ingen aning om hur det stavas!) Sen fick vi säga Hej då, för att bege oss själva bara jag & Herman, till Stockholm för lite vuxentid.

Jag kan inte ens komma ihåg när vi gjorde nått sånt sist. Iochförsig, vi ska inte klaga så, men annars när vi haft banvakt, så har det alltid varit andra saker inbokade, typ spelningar, jobb, eller bröllop och fester. Men nu var det inget bokat, inget alls, utan bara tid för oss två, och det var supernice!

Massa bilköer senare, och vi kunde i lugn och ro bara gå och kika i affärer, prova kläder och bara mysa ihop. Shoppade lite småsaker, Herman köpte nya jeans och jag hittade en underbar snygg (jag tror att färgen heter typ petrolblå, kanske mörkturkos?) kofta som jag bara var tvungen att köpa, trots att det kostade vad jag i vanliga fall skulle betala för kanske 3 eller tom 4 koftor. Nåja, hade jag INTE köpt den så hade jag ångrat mig till döds senare, och det hade ju bara blivit jobbigt. Mest för Herman som hade fått höra på det! : )

Vi avslutade kvällen på våran favvisrestaurang DG, och maten var lika bra som vanligt. Lyxade lite och tog 3-rätters, och allt var helt perfekt, från förrätt till efterrätt. Iom att Herman fyller 33 år idag söndag, så sa vi att det fick bli hans "födelsedagsmiddag".

Igår sov vi länge, sen hämtade vi Maja i Västerås (som hade haft det jättebra såklart och busat järnet med sina kusiner och moster/morbror), handlade lite på hemvägen, och var allmänt sega hela kvällen.
Imorse när vi låg hela familjen i sängen och gosade så ringde Hermans bästa kompis Anders från Stockholm, och frågade om de fick komma förbi. -Vi tar med mat, så ni behöver inte fixa nått! Dryga timmen senare så stod de här hela familjen, (lagom så att vi hann städa det värsta och dammsuga iallafall!) Anders, Lotta och barnen Gustav & Hedvig. Vi har lekt massor på trallen och mumsat på jättegod Thaimat som de köpte med sig. Det blev ett jättetrevligt och väldigt spontant besök, och ett alldeless lagom firande av Hermans födelsedag. : )

När de åkte hem igen, vid halvtretiden, så skulle vi sova middag en stund tillsammans, tänkte vi, innan jag skulle börja med middagen.
Trötta familjen, kan man lugnt säga, för när vi vaknade var klockan 18.30!! Halv sju, hur gick det till? Det var ju bara att sätta igång med middagen; laxfilé i ugn med sallad och skagenröra. Supergott, as always! Fast först ett jättesnabbt besök i lekparken hela familjen, eftersom vi hade lovat Maja att vi skulle hinna med det idag, eftersom vi inte gjorde det igår.
Nu ska jag glo lite på tv, och sen sova. Imorgon ska det målas (igen!) så att det där himla staketet blir klart nån gång! : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar