lördag 17 oktober 2009

Housekeeper, anyone?

Jebus vad länge det var sedan jag skrev! 
Och vädret, vad hände med vädret? Inget fint, soligt och varmt höstväder med ljumma vindar, utan iskallt regn som tydligen regnar underifrån, iskalla vindar som blåser så det känns som att man var naken på promenaden, och urrigt-burrigt tråkigt, grått busväder, så man vill knappt gå hemifrån. Knappt ens om man måste.


Den här veckan har haft städ-tema.
Vilket till en början var en jättebra idé, men som allteftersom känns som att jag kanske tagit mig lite "vatten över huvud". Jag tror nog att jag har börjat städa allt som går i det här huset. Majas klädbyrå, och genomgång av alla hennes ytterkläder inkl. GIGANTISK låda med blandade mössor och bortsprugna vantar. Och nyinköpta fodrade gummistövlar, som det visade sig vara ett stort hål i efter närkamp med en "busig gren" på dagis, och resulterade i ännu ett par nya stövlar. 


Och alla mina pysselgrejer, som fanns utspridda typ överallt i huset, lite här och lite där, har nu fått nyinköpta lådor som allt ska sorteras ned i. Vilket visade sig vara jättehobbigt! 
Först måste ju ALLA grejer fram, för att se hur mycket det var, och sedan sorteras in i högar efter tema: Papper, pennor, scrapgrejer, tyger- och syrelaterade grejer, resårband (vilket var MASSOR!), paljetter i mängder, kort, inslagningspapper och rosetter och snören, etiketter (sorteras in efter tema; jul/påsk/födelsedag/övriga), gratulationskort, penslar, vanliga hobbyfärger, mina vattenfärger, Majas vattenfärger, textilfärger, träfigurer, schabloner, hela påsen med löst glitter, ståltråd och alla braiga tänger, glaspärlor, resårband, klistermärken, pärlplattor och plastpärlor, piprensare och flirtkulor, julpysselgrejer, filt- och blandade pysseltyger, gipsformar och gammalt gips, cernitlera, pyttesmå bakformar, stämplar och färgklossar, och en hel del påbörjade projekt som aldrig blivit riktigt klara, typ handsydda handväskor, ett par broscher jag påbörjat men sen tappat inspirationen för. Plus säkert tusen saker till som jag inte kommer på just nu. 


Så, helt enkelt: om man tar fram allt det här så blir det väääldigt mycket saker som ligger framme. Och då ska allt helt plötsligt ta vägen nånstans?! Och även med nya lådor till hands så var det faktiskt svårare att sortera in och "kategorisera pysslet", än vad jag hade trott! 



Well well, igår lyckades jag iallafall att få undan en hel del, och det var ju väldigt skönt. Herman började nog tycka att det var ganska jobbigt med inte en enda ledig yta i hela köket, men skam den som ger sig! Jag ska ta tag i det sista idag, tänkta jag. 


(Ha, nu kom jag på flera pysselsaker som jag glömde förut: Säkert 15 olika sorters fjädrar till bl.a påskpyssel, alla smyckesgrejer och kedjor och speciella tänger till då jag gör egna smycken, nya skrivböcker, lamineringsmaskinen & tillhörande plastfilm, träpinnar till kryddskyltar, trådrullar, lådan med olika snören, lådan med sidenband, glitterlim till textiltryck och flera bokstäver som ska målas och bli till "Vägg-ord". Det var nog det jag kom på nu!)


Veckan bjöd annars även på: "Drop-in-Fika" på Majas dagis, körövning, styrelsemöte, långpromenad, en hel del oväntad shopping, Sushi-lunch med Maria, och trevligt sällskap. Vi får se vad helgen bjuder på...

1 kommentar:

  1. Ja morgondagen bjuder på kalas, helt oväntat va!? ; D Ja du har fan mycket pysselgrejer..

    SvaraRadera