fredag 20 maj 2011

Stars & stripes

Fick precis superlust att dra fram symaskinen och sy massor med nya överdrag till kuddarna ute i soffan på altanen. Vi har ju aldrig liksom "pimpat" den, det har mest blitt det som fanns hemma, så just nu är det mest lite blandad stil, eller kanske rättare sagt: ingen stil där ute! 
Jag har kollat runt massor i alla glassiga magasin, men jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken stil som kommer bli bäst. Vill ju inte att det ska se FÖR stylat ut, det känns inte alls äkta. Och inte för spartanskt heller, det är inte riktigt vi. Dessutom har jag lite svårt för när det blir en "påtvingad stil", tex som när ett rum helt plötsligt ändrar karaktär till skillnad från alla andra, som typ i ett jättevanligt beige "svennehem", och helt plötsligt är nästa rum superbohemiskt med varma färger, tyger överallt, sittkuddar på golvet, buddahstatyer och rökelse. Känns sådär äkta!..

Det stilen som vi alltid kommer tillbaka till, är "New England"-insprerad med skandinaviska inslag, kan man kanske kalla det. Jag gillar Lexington. Jag gillar Matteus. Jag gillar "Leila bakar", oljad ek, silver, svartvita foton, turkost, blockljus som doftar vanilj eller citrongräs, vita stärkta hotellakan, riktiga trägolv, tunga & många ljusstakar, braskamin, färsk timjan, och lådor fyllda med pyssel och ordning!

Jag gillar inte sladdar på golvet, sladdriga vispbunkar, billiga knivar, engångsgrill, badlakan utan sköljmedel, omaka sängkläder, skavda skor, när det är dåligt tapetserat, tunna mattor, returflaskesinsamlingen, högar med stryktvätt, utemöbler i ranglig plast, och avskavt porslin!

Jag vet att jag köpte lite svartvitt tyg med stjärnor för typ ett år sedan. Det har bara legat där ute i tyglådan sedan dess, det kanske skulle få komma upp och bli till kuddar istället... Och så tror jag att det finns en svartvitrandig matta på vinden som skulle kunna bli fin under bordet på trallen. Japp, det får bli så, det blir en start iallafall, så får vi se vart vi hamnar sen!

1 kommentar: