lördag 25 juli 2009

Lax-lust!!

Har precis diskat upp middagen och röjt det sista i köket efter middagen, som vart helt fantastiskt god! Jag älskar ju lax i alla dess former; gravad, varmrökt, kallrökt, paté, grillad, ugnsbakad, you name it! Så; Idag när vi storhandlade på Maxi (för den helt galna summan 2.200:- ) köpte vi en bit jättefin färsk laxfilé på 1,2 kg i fiskdisken. Har aldrig provat att koka laxen själv, men tänkte att vi skulle prova det. Letade lite recept på nätet innan vi började, men hittade inget som jag tyckte passade eller lät riktigt gott, så vi hittade på lite själva allteftersom vi lagade maten.

Här kommer "receptet" ifall nån är intresserad:
1,2 kg ben- och skinnfri laxfilé

Blanda ihop i en vid traktörpanna: 
1 l vatten
ca 2-3 dl vitt vin
1 rödlök i klyftor
1 morot i bitar
fisk- och grönsaksfond, ca 2-3 msk av varje
salt, smaka av eftersom
vitpeppar (hade nog varit bättre med hela korn, men vi hade inga)

Låt koka upp och reducera lite, smaka av med mer salt och fond om  det behövs, det ska vara ganska smakrikt, annars blir fisken "blek" i smaken.

Dra ner värmen.
Lägg i fisken, skuren i portionsbitar, och låt dem sjuda i 4 minuter.
Servera genast!

Vi gjorde kall sås till på: creme fraiche, citronmajjo, rom, salt peppar och MASSOR med färsk dill till. Färsk potatis till, självklart citron, och sedan snabbstekte jag även en blandning av rödlök, paprika, zucchini färska sockerärtor och hela coctailtomater i vitlökssmör till, det blev kanon!
(Bra med grönsakerna till så att man fick lite tuggmotstånd, både potatisen och laxen är ju annars väldigt lätt-tuggat.. ) 
Måste lägga in en bild sen, det blev verkligen supergott! Maja åt t.o.m. mer mat än mig, och ville sedan ha ÄNNU mera lax, men då fick jag säga stopp! Kul dock att hon gillar maten, hon är dock oerhört lätt, och gillar verkligen det mesta i matväg so far (thank god!)

Det blev ung. lika mycket lax kvar som vi åt efter middagen, och den tänkte jag att vi skulle äta imorgon, fast kall. Av potatisen som blev kvar tänkte jag göra en kall potatissallad, helst med nån god vinegrätt (hur stavasd det?), fransk senap, massa grönsaker och ruccola!! Mums!

Annars har dagen även bjudit på:
- Jättebusig men söt och övertrött 3-åring
- Besök av Jonas 
- Snickeriarbete med nya taket/uterummet.
Herman, Svågern Håkan och Jonas hjälptes åt
- Besök av Maria B och barnen, fikade och lekte en stund, Supernajs!


2 kommentarer:

  1. Vilken underbar bild på maja och Puh och laxen lät jättegod, måste bara prova den någon gång :)

    SvaraRadera
  2. Oh, den där bilden känner jag igen, den knäppte ju jag ^^ Puss!

    SvaraRadera