söndag 26 juli 2009

Trots och chokladtårta

Nu har småsyrrorna  med familjer precis gått hem efter det "obligatoriska Söndagsfikat" som var lika trevligt som vanligt. Ida köpte med sig bullar, och jag slängde ihop en snabb chokladtårta av färdiga chokladtårtbottnar, med massa chokladglasyr uppepå. (tog bara en liiten bit.. plus lite med skeden sen direkt från tårtfatet, det räknas ju knappt... eller? )

Maja har inte haft sin bästa dag, hon har busat och varit ganska bråkig och motsträvig. Och varför måste man tjata om allt, jag blir gaaalen snart! Tex; Ovanför hennes säng finns en liten hylla med "finsaker" alltså sånt hon inte får röra själv, typ hennes lilla smyckeskrin, inramade foton, dopljuset, och ett par presenter hon fått som är mer i "Prydnadskategorin". Typ den stora rosa grodan i porslin, som hon envist plockar ner från hyllan och ska bära på, och leka med, jämt jämt jämt. Visst, jag kan hålla med om att babyproofa, och ta bort sånt som man inte vill ska gå sönder, eller kan vara farligt, men bara till en vis gräns: Det kommer ALLTID att finnas sånt vart man än kommer, och samtidigt måste hon få lära sig att man inte kan pilla på allt, och att vissa saker är "off limit".

Så idag hände det iallafall. Hon skulle "bara bära runt på grodan en PYTTELITEN stund, och bara gosa med den", och självklart är hon lite ouppmärksam, och då sa det PANG, och grodan låg i tusen bitar på golvet. Ingen fara egentligen, det var ingen dyr sak eller så, men ändå, en sak hon fått i present som hon inte fick röra själv. 
Det hela slutade med storgråt när hon blev "utvisad" till vårat sovrum (i sitt rum börjar hon bara leka på en gång!), fick sitta på sängen en stund och "tänka över det hela". Jag vet inte om det här är "rätt metod" eller så, men ibland bara orkar man inte tjata mer!? Vad ska man göra då? Det verkade iallafall som att hon fattade allvaret, och kanske är hon lite mer uppmärksam nästa gång, kanske inte, one can only hope. .. : ) Barnuppfostran, I love it!

Herman & Håkan har dessutom varit jätteduktiga och hunnit massor med taket över uteplatsen, det kommer att bli helt grymt bra! Redan kl. 7 imorse startade dom, medans jag & fröken trots låg i sängen och snusade så sött. Imorgon bär det nog av till Västerås och ByggMax för att köpa själva taket, och sen är det klart!! 

Nu önskar jag bara att det blir kväll snart, så jag kan få lägga mig och läsa i min bok, håller på med Linda Skugges "Bloggsamling 2005-2007" eller vad den nu heter. Bloggar och Krönikor samlade om vartannat, den är faktiskt riktigt bra, över förväntan. Det var lillasyster Ida som kom hit med den häromdan och sa att jag skulle läsa den, Thank You! : )

1 kommentar:

  1. Lilla Majan.. inte lätt när man är liten! Fast hon är ju ganska stor också, och vet ibland exakt vilka knappar hon sa trycka på så ni blir tokiga på henne. Haha! Nej jag är inte ett dugg avundsjuk.. I would never stand kids of my own..

    Jag ska läsa om den där boken när du är klar! Så himla bra! Men idag köpte jag "Pojken som kallades Det", som jag ännu inte läst! Crazy! Fastnade i den på en gång när jag kom hem.. Off to bed, klockan är redan 2:15! Gah!

    Puss, love!

    SvaraRadera