torsdag 8 april 2010

Ponnyhästar eller SuperTed?

Har precis skickat iväg fröken Lillskrutt till dagis, vi försov oss faktiskt lite allihop så det blev inte många minuter till påklädning och kammning. Men men, det händer ju inte så ofta som tur är, hon kom i tid iallafall!

Igår åkte vi ju till IKEA en snabbis, och precis när vi skulle åka så var det ganska så fint väder, så jag började ta fram Majas tunna röda vårjacka, istället för galonfleecejackan hon har haft på sig sista veckorna.  Jag var helt säker på att hon skulle kunna ha den nu med, för visst var det väl i höstas vi köpte den...? Men hallå, stackars unge! Ärmarna slutade typ flera centimeter upp på armen, och den gick knappt att stänga runt magen. När hon sträckte fram armarna mot mig så åkte den upp ytterligare ett par centimeter, och hon såg verkligen för rolig ut. -Mamma, den känns lite trång, sa Maja... ; ) Så den blir bara att kasta ut på tradera snabbt som ögat, och istället försöka hitta nån ny jacka till henne. 

Och vad har förresten hänt med stickade tröjor?
När jag var liten så hade jag nog stickad tröja på mig nästan jämt! Som skön tröja på sommarkvällar, som jacka höst-och vår ihop med en snygg väst i årets fräcka pastell-och/eller-neon-färg, och som varm tröja under vinteroverallen. Men, vart har alla stickande tanter tagit vägen? Iofs så förstår jag ju att fleccen fått ta över en stor del av "marknaden", men ändå, stickintresset kan väl inte bara ha upphört hos alla? Jag minns särskilt en stickad tröja som jag hade som mamma hade gjort. Jag hade nämligen helt och hållet fått välja hur den skulle se ut, till skillnad från de vanliga ärvetröjarna man annars blev påbylsad. Och jag kommer SÅ väl ihåg hur svårt det var att välja. 

Till slut, efter låååååångt velande, så valde jag SuperTed. Nån som kommer ihåg den där lilla björnen med röd mantel, som visades på tv? Jag vet att valet stod mellan My little Pony och SuperTed, men jag tyckte nog att SuperTed var snäppet ballare. Så, en brunorange liten björn, med röd tight dräkt och stor röd mantel, på en knallturkos tröja med axelknappar, blev alltså mitt val.

Jag skulle så gärna vilja att Maja hade en snygg och skön stickad tröja att slänga på under Kittyvästen, men mina sticktalanger lyser verkligen med sin frånvaro. Vi har haft tur ändå att få lite stickade sockar från Åsa. Håkan har visst nån tant i Finland som sitter och stickar sockar i alla möjliga (och omöjliga) storlekar på löpande band, så det var bara att välja varsitt par ur en stor kasse när vi var där i vintras. Men en egen sticktant- kan man köpa det nånstans?

Kram Kram

3 kommentarer:

  1. Hej tjejen!
    Vill du ha något stickat så säg bara till. Jag har en superstickarmamma som stickar ALLT och då menar jag allt. Det är bara att hitta en tröja du vill att Maja ska ha med mönster så ordnar hon det.

    KRAM

    SvaraRadera
  2. storasyster Annie8 april 2010 kl. 12:25

    Åh, jag vet inte hur många tröjor jag haft som mamma stickat, och två av dem har jag faktiks kvar och anvnder fortfarande. (tur att garn är stretchigt). En jättemysig flerfärgad och en superfin i naturvitt lammull. Och jag tänker på mamma vrenda gång jag tar dem på mig :-)
    Tror att en sak som gör att färre stickar är att det är så himla dyrt med garn. Skulle sticka (ja, jag kan faktsikt liite) en tröja till Clara när hon vara bebis, och då skulle bara garnet kosta nästan 350:-. Och sen jobbet på det, så nä, det fick vara. Kram kram!

    SvaraRadera
  3. Ooooh, love SuperTed! Och den där roboten (?) som hette Pricken. I remember : D Eller? ^^ Och jag minns tröjan också....

    SvaraRadera