måndag 23 januari 2012

LCHF: Do or Dont?

När jag hämtade Maja hos Annie nu i helgen så började vi prata dieter (Hello, återkommande ämne, outtömligt dessutom!), och bla LCHF. Jag har ju kört LCHF nu sedan senhösten 2010, och tycker att det faktiskt funkar bra. Bättre dessutom om man kan avstå från socker, som är min stor last! 
Herman testade oxå ett tag, men det var inte rätt för honom. Hans stora last i livet är nog ost, och eftersom LCHF tillåter ost så blev det helt enkelt för mycket av den varan, han kunde inte hejda sig. Dessvärre inte tillsammas med bröd, som är hans last nummer 2. 
Ost + bröd = död! 

Nu kör han VLCD, alltså "Very Low Calorie Diet", typ Nutrilett och Allevo och liknade (och är sjuuukt duktig!), och jag fortsätter med mitt LCHF:ande. En nackdel är ju att det kan vara lite svårt att kombinera middagar, och våran vagn när vi storhandlar ser riktigt rolig ut. Smör, ost och riktig grädde trängs med skinka, räkor, grönsaker och pulvershejkar. Och så nånstans i mitten potatis och pasta som vi kompletterar med till Maja. Otroligt ekonomiskt blir det dessutom. NOT!!!!

Iallafall så hade hon sett senaste programmet av Debatt, där de avslutade med att prata just om LCHF, och dess för- och nackdelar. Som vanligt i den här sortens program så hinner man bara snudda vid ämnet, och den med mest åsikter åt ena eller andra hållet är den som får mest utrymme att tala. Det är ju alltid ytterligheter; en övertygad entusiast och värsta sortens motståndare som får prata. Iallafall så tycket jag det lät himlans intressant, så jag såg programmet nu ikväll på SVTPlay, det finns att se HÄR om nån e intresserad, sista kvarten typ av programmet. Bla så var Katrin Zytomierska gäst, och hon var såklart förespråkare efter att själv ha gått ner ca 35 kilo på 18 månader med LCHF-metoden, och dessutom ha skrivit en kokbok om det.

Anyhow, jag såg programmet och kände att jag blev tvungen att klicka hem Katrin Zytomierska´s kokbok 
"LCHF: På mitt sätt", och  jag hittade den på Adlibris nyss. Ska verkligen bli riktigt intressant & spännande att se hennes sätt på saken! Jag har även fattat att just hon väcker en himlans massa känslor hos folk, antingen så älskar eller hatar man henne. Jag är nog Schweiz i det här fallet, jag tycker ingenting. Har lyckats undvika henne so far. 

Så, jag återkommer helt enkelt med en åsikt när boken har dimpt ner i brevlådan (eller när jag hämtat den på City Tobak). På återseende!!

1 kommentar:

  1. Hej!

    Varför är man Schweiz när man inte tycker någonting särskilt gällande en fråga? Har aldrig hört det uttrycket förut och jag blir alltid så nyfiken på uttrycks ursprung.

    Vad stolt du ska vara över dig själv som lyckats så bra med dina uppsatta mål! Keep it up :)


    Ha det gott!

    Marie

    SvaraRadera