onsdag 12 januari 2011

Ensam är stark

.. det må så vara, men fanken vet alltså!! Och VEM kommer egentligen på sånna uttryck?! Säkert nån ensam liten stackare som sitter på kammar´n och tycker synd om sig själv. För inte mår man väl bättre av att intala sig att " Ensam är svag"? Hello, sparka på den som ligger, liksom...
Och likadant med uttryck som "Lite regn i kronan betyder tur", för inte skulle man kunna säga; " ... Men duuu va tråkigt att det regnade på er bröllopsdag, jag hörde att det betyder otur.." 
Well well, sidospår.. : )

Anyhow, det jag ville skriva är att jag är så galet imponerad av alla som är ensamstående med barn därute, hur får ni ihop allt? Herman har bara varit borta i ett par dagar, men jag känner redan hur jag inte får tiden att räcka till. Laga middag, diska, städa, tvätta, plocka, förbereda nästa dag, läsa godnattsaga, bada, skotta, handla, och sen allt det där man VILL hinna: pyssla, leka, lägga pussel, se på tv, gosa... Hur gör ni? Jag fattar faktiskt inte?! 
För mig är ju det här en "engångsföreteelse", och jag har turen att dessutom kunna få hjälp av mina syskon med hämtning på dagis och även en övernattning för att få det att gå ihop dom här dagarna, men alla dom som inte har den back-upen? Hur gör ni? Sen finns det dom som lever ett helt annat liv, de som har familjer/vänner som ställer upp oavsett det behövs eller inte, och om man är ensamstående eller ej.
Men nu, jag hinner ingenting innan det är dags att sova, ikväll blev det dessutom middag här i sängen, beståendes av hårdmacka med makrill, ägg och avocado. När det väl blev dags att äta så var jag knappt sugen, den mesta hungern hade redan gått över, men det var väl lika bra att äta lite iallafall. 

Fast jag ska inte klaga: Maja har somnat i sin egen säng, med ren pyjamas och rena sängkläder, och vi har läst "Bajsboken", en av hennes favvisar. Jag har tagit hand om ett helt berg av tvätt, vikt och lagt undan av den rena tvätt som redan låg i tvättbackarna i sovrummet, handlat, pantat flaskor, försökt "skottat" lite av den superhala isgata vi har på trappan och typ hela uppfarten, jag har packat dagisväskan, städat, impregnerat skor & stövlar, rensat i tvättstugan, plockat och dammsugit här hemma. Jag har dessutom bäddat rent och tvättat upp de lakan som låg i våran säng, eftersom Maja kissade igenom imorse, självklart i vår säng. Vart annars? 

Nu har det blivit sovdags, vi har morgonmöte imorgon, så det blir upp en timme tidigare än vanligt. Ida hämtar på dagis sen, och jag gissar (hoppas) att det blir en hyffsat tidig kväll imorgon. Inte som den här, med andra ord, senast kl 22 hade jag tänkt att släcka, men så blev visst inte fallet ; )

Kram & Gonatt


2 kommentarer:

  1. Du är superduktig!!
    Och du... vissa saker får komma lite i skymundan, som att städa tvättstuga och dammsuga.
    Men jag förstår dig, man vill samtidigt ha det gjort.
    Du får höra av dig om du behöver en playdate :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Känner igen det där med våta sängkläder hos dottern..Det är lite jobbigt för dom när dom kommit upp i 4 års åldern och ska vara så duktiga och klara allt själva..

    SvaraRadera