fredag 24 augusti 2012

Hus, hus, hus...

Är det någon mera än jag som gillar att ligga och lusläsa huskataloger, bara för att få veta vilka olika byggtekniker eller material de använder sig av, eller laddar hem planlösningar på hus som jag ligger och inspekterar in i minsta detalj, bara för att se hur de har tänkt i utförandet? Är det bara jag? ; )

Jag tycker all det mesta kring husbyggeri är sjukt intressant, och läser så mycket jag kommer över. Beställer hem broschyrer från olika byggföretag, böcker från hustillverkare, kollar in "Till salu-annonser"... Det finns ju massor av information att komma över hur lätt som helst nu (tex på det här nya INTERNET!), jag tycker det är jättespännande!

Vi fick ju ÄNTLIGEN igenom vårt bygglov nu under sommaren, efter bara... SEXTON månaders handläggning av kommunen!!! (Helt stört!!) Grannarna har sagt ja, kommunen har sagt ja, nu är det bara att köra!
Håkan var här i tisdags och onsdags med grävkillen och rörisen, så nu har de planerat och förberett, så nu väntar vi bara på att de ska starta upp. Herman och Micke rev i lördags taket till vår uteplats, och Herman tog bort den delen av trallen där nya huset skall byggas häromdan. Det känns ju verkligen helknäppt att riva något som är så nytt och fint och fungerar, trallen har vi haft i 3 år, och taket bara i 2 år, men men, snart kommer det nått bättre där!! : )

Så här har det sett ut på bakisdan:
Juni 2008 när vi köpte huset. Blommor och buskar ÖVERALLT!!


Juni 2009 när vi började röja 


Juni 2009, alla får hjälpa till


Juni 2009, jag kommer på att trallen borde vara lite större,
så Herman får handgräva ytterligare lite till... ;)


Juli 2009, duk, grus, plattor och reglar på plats


Juli 2009, trallen klar!


Juli 2009, taket börjar ta form


Augusti 2009, taket klart och vindskyddet påbörjas


Augusti 2010, ett litet räcke till bredvid vindskyddet byggs

(Och här emellan hade det ju kunnat vara trevligt med en bild på 
 hur det faktiskt har sett ut de senaste 2 åren, när det har varit "fint
 & färdigt",men nån sån hittade jag ju såklart inte. Bara en nedrans massa partybilder!! Och sånna kan man ju inte bara kasta fram hursomhelst!)
; )

Idag: tak, vindskydd, räcke och trall rivet!


Och SÅ HÄR bra kommer det allt bli:
Huset från framsidan med ny entré


Framifrån, men nya boden  längst till höger,
som Herman och Micke byggt nu i sommar


Och bakifrån, med nya utbyggnaden så kommer huset
att bli lite drygt 80 kvm större än vad vi har idag. Hur baksidan 
blir exakt skissar vi fortfarande på, men ny trall samt stenläggning, och ett uterum kommer att ta plats!
Ta-da! : )


Vilken dag som helst, så.... : )


1 kommentar:

  1. Vad roligt att se hur ni har tänkt det. Vi håller på som sjutton och jag kan äntligen börja se slutet på det hela trots att masso återstår :)

    Kram

    SvaraRadera