tisdag 9 februari 2010

The attack of the Antz


Drygt tre månader efter att vi köpt vårat nuvarande hus, alltså mitt i renoveringen, konstaterade vi att vi aldrig någonsin varit så här omgivna av djur, och då bodde vi ändå mer centrat än någonsin! Tre år ute på vischan utanför Fj-100, granne med en bondgård med ridhästar och köttdjur, och ändå har vi mer djur här! Sedan vi flyttade hit har vi faktiskt haft fasaner, rådjur, harar, såklart katter och en faktiskt en och annan hund, igelkottar, men framförallt MYROR på tomten! 
Problemet uppstod väl då myrorna helt plötsligt ansåg sig vara för fina för att leva ute i naturen, och bestämde sig för att flytta in hos oss. Jag menar, vem säger nej til en nyrenoverad villa? Inte jag iallafall, och inte myrorna heller tydligen.. ; )


Så, därför har vi spenderat hela eftermiddan och kvällen hemma hos Ida, då Anticimex var här och sprutade nått gojs på alla våra husdjur; myrorna. (Jepp, det är ju ändå februari så det var väl dags för dom att bosätta sig inne hos oss igen.. bu!)

Man får ju inte vara hemma på ett par timmar efter det, så vi flydde fältet rejält, hem till Ida, och hann med både handling, matlagning (Faboulus Fiskgryta) Ida hann tvätta, äta glass chokladsås och maränger, titta på Skrik-dvd (Fleeera gånger, och den blev inte bättre vartefter direkt) och kolla på tv, innan det blev dags för oss att åka hem med en sovandes Maja. Det luktade lite skumt när vi kom hem, så vi stängde in oss allihop i vårat sovrum och sov tillsammans. Maja klagade inte, kan tilläggas, nu slapp hon ju vakna sådär på morgonkvisten för att knall in till oss. 
Däremot väckte hon mig vid kl 4, viskade och sa: - Mamma, jag e redan här... ? Sötnos! ; )

Jag blir ju bara så himla trött på det här med myror, vad ska man göra åt dom? Egentligen är det ju inget problem, dom gör ju ingen skada eller så. Det är bara det att jag tycker det känns så himla ofräscht med myror krypandes inomhus. Förra året så kom såg jag den första myran på självaste julsfton, vandrandes över väggen, men jag tänkte inte så mycket mer på den sen. Ett par dagar senare kom Maja och sa att det var spindlar (myror) i vardagsrummet, och ytterligare ett tar dagar senare så hittade vi flera. 
Man tror ju liksom inte att det är sant, myror inomhus, i januari??? 
Varför kommer dom då liksom???..

Anticimex kom iallafall hit då med, och det här var tydlingen inget ovanligt problem, när man bor som vi gör. Hus som ligger lågt på marken, och inte med världens bästa isolering. Bara att gilla läget, med andra ord, och ringa Anticimex så ofta vi behöver. 

Tur att det ingår i våran hemförsäkring, så det är helt gratis varje gång dom är här.. ; )





2 kommentarer:

  1. Ha ha ha, vad är det för fel på några små söta myror? Nu är ni lite väl taskiga tycker jag ;)
    Får ta och packa ner grodan o rulla ner till ern nån dag nästa vecka! Kram kram

    SvaraRadera
  2. Haha, söta Maja.. "jag är redan här" - kan se henne framför mig! Puss på er!

    SvaraRadera