torsdag 4 februari 2010

Va fan! J***a ungar!

Var på dagis nyss och hämtade hem Maja. Precis utanför dagiset, bredvid infarten till skolan,  ligger p-platserna med en liten gångväg mitt emellan. 
På gångvägen, alltså precis framför där alla bilar står parkerade, möter vi ett gäng ungar i åldern 10-12 år typ, dom är nog ett tiotal stycken, kanske 15 st som mest. Ett par av dom går och kastar snöbollar mellan sig, och jag hann snabbt tänka "Hoppas att dom inte träffar nån av bilarna", när en av ungarna plötsligt vänt sig om för att kasta snöboll på en kompis, nästan ramlar in i mig.


- "Hörrni, är ni snälla och kasta inte snöbollar precis här vid bilarna..?" säger jag till dom, lite uppmanande.
- "Öh, vaddå, det bestämmer väl inte du?"
- "Nej, men jag kan tänka mig att ni inte får kasta snöboll på skolan, eller?... Och helst inte så nära bilarna, det blir inte jättekul om nån skulle råka ha sönder nått.."
- "Vaddå, det här är ju inte skolan!" svarade en av ungarna lite kaxigt då, och jag kände hur det började bubbla i mig.
- "Jo det skulle jag nog tro, den här parkeringen hör till skolan", svarade jag.
- "Nej" "Vi kastar ju inte ditåt, döh, vi siktar ju inte mot bilarna liksom"..... alla stod och flinade lite, tog upp ny snö och kramade till nya snöbollar, och jag kommer inte riktigt ihåg sen vad som sades, men nån va "smart" nog att komma på att vägen inte hörde till skolan, utan till Enköping. Så himla fyndigt, va!?


Men allvarlig, vad har hänt? Vart kommer attityden och arrogansen ifrån?
Jag var tvungen att packa in Maja i bilen, och försökte skita i dom, men såg i ögonvrån att dom fortsatte att gå förbi dagiset, och snöbollarna haglade i luften, precis där resterande bilar stod parkerade. Dom vände sig om för då och då för att försäkra att jag såg vad dom gjorde.
Jag var så jäkla nära att gå fram och ta nån unge i jackan och säga - Jamen dåså, då kan du och jag gå upp till rektorn för att ta reda på vem det är som har fel!


Om Maja nån gång talar till en vuxen eller beter sig sådär så hoppas jag att den personen talar vett med henne, eller ringer till mig, för då vill jag veta det! Fy fasen vad arg jag blev...
Kände mig som en jäkla surtant i bilen på väg hem, och att det hettade om kinderna på mig.
Kan ju tänka mig vad dom sa om mig när jag hade åkt därifrån...


Hur ska man agera egentligen i sånna här tillfällen?
Ska man skita i det? Ska man säga till ungarna?
Vad hade Du gjort?
Och hade du som förälder velat veta..?

5 kommentarer:

  1. Jag hade definitvt velat veta, för sådär uppför man sig inte. Man ska respektera vuxna och andra människor och göra som de säger. Jag har oxå varit på dem, då var det ett gäng som gick och kastade pinnar på varandra i höstas. Men de slutade iaf när jag sa åt dem.

    Jag tror att det är bättre att säga till dem istället för att ignorera för då tror de att det är ok att uppföra sig som snorungar, för det är vad de är. Tycker iaf jag :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Låter precis som de snorungarna som i höstas mobbade en kille och snodde hans rygga... Gissa om jag blev häxan surtant då!!! Men snorungarna svarade bara kaxigt att jag skulle skita i vad de gjorde och sköta mitt! Ville bara nita till allihop, men tillslut gav en kille i gänget tillbaka ryggan o de mumlade massa dumma ord om mig, kärring, fi..a mm...

    HUr kommer det vara när våra kottar växer upp? Herregud, vill inte ens tänka på det! Men håller med dig, om min dotter någonsin tilltalar en vuxen på det sättet hoppas jag hon får så hon tiger!!!!!

    Kram på er!

    SvaraRadera
  3. ja usch..man blir ju så rädd...
    rädd att ens ungar ska bli retade, puttade, va som helst..
    grupptryck och skit. könsroller och annat skit som tränger kidsen.
    bleh.
    nu har jag hittat hit. kommer tillbaka.
    kram Lovisa

    SvaraRadera
  4. Jag HATAR skitungar som störar sig sådär!! Kidsen har ingen respekt för vuxna längre verkar det som, och jag vet att man inte får bruka våld på barn men ibland vill man ju bara ta ett hårt tag i deras armar och släpa iväg dem... (säger en f.d lågstadielärare, haha) Idag gick jag & Eve igenom ett gäng snöbollskastande ungar som stod utspridda över hela gångvägen, och inte fan slutar de fastän man kommer gående! Jag blir så rädd att få en snöboll på mig, mest för hur jag skulle reagera och vad jag skulle göra med dem... Grrr...

    SvaraRadera
  5. Det finns ingen respekt kvar längre, och säger man något så får man minsann svar på tal.
    Jag tycker du gjorde helt rätt och jag håller helt klart med om att man självklart vill veta om ens eget barn skulle göra något liknande.

    ha en bra kväll, ser fram emot nästa lördag.
    Kram
    http://tknutsson.blogspot.com/2010/02/blog-awards.html

    SvaraRadera