onsdag 3 mars 2010

Lax, vitt vin & räkor!

Då har vi inlett "Lina-eran" och är hittills mycket nöjda. 
Först ut blev maträtten "Viltmästarpanna med ris och färska broccolibuketter", och det blev helt klart godkänt. Glömde dock att fotografera, så ni får bara tänka er... ; ) Herman fick laga middag för jag kände mig hängig och huserade i soffan tillsamman med Maja och "Den lilla Sjöjungfrun" på TV, en film som visas ganska så ofta i detta hushåll. Maten blev god, den skulle kunna ha haft lite mer spännande kryddning, men det löste vi med ett paket bacon, lite kantareller och en liten gnutta svartvinbärsgele i såsen. 

Idag direkt efter dagis ska vi till storasyster Annie m. familj och leka och fika lite. Lucas fyllde ju 4 år igår och har kalas nu på lördag, men vi kan inte vänta så länge utan åker dit idag med! När vi kommer hem sen så blir det dags för Linas fisksoppa, den lät verkligen jättesmarrig. Och vitlöksbröd skulle man göra till, mums mums! 


Så här står det i Receptet:
-2 potatisar och 250 gram morötter skalas och tärnas, 1 fänkål strimlas. Fräs i gryta med smör och en vitlöksklyfta.
-Häll på 9 dl vatten, 2 fiskbuljong, chilipeppar, vitpepar, torkad timjan, salt och en färsk kvist rosmarin. Koka ca 10 min.
-Skär 1/2 purjolök i tunna ringar, och halvera 250 gram körsbärstomater. Tärna 550 gram färsk laxfilé och häll i soppan tillsammans med 1 dl grädde. 
-Servera med vitlöksbrödet.
(Jag har en skvätt vitt vin och lite räkor i kylen, som jag tror får åka med i soppan.)
Lax, vitt vin och räkor, kan det bli bättre en onsdag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar