söndag 27 februari 2011

BUS-kul!

Yes, inlägget idag handlar om BUS!
För er icke invigda kommer översättningen här:
Brun Utan sol. Så svårt ungefär ; )

Jag har en ganska ickemedgörlig hudton i princip hela året. På sommaren blir jag nästan alltid bara röd, (undantagsfall då vi spenderas 3 veckor i Thailand och huden måste gått in i någon sorts chocktillstånd, och jag faktiskt kom hem med en inte helt ful solbränna) och vintern går åt till att hitta på olika lösningar för att kamouflera min genomskinliga hud. Jag har därför de senaste åren börjat använda BUS i olika former och märken, helt enkelt för att jag inte gillar solarier. Visst, jag har solat en del, inte mycket, men en del. Framförallt för att det faktiskt är en ganska så skön stund, att få ligga och halvslumra lite i värmen, och sedan känna sig fräschare. Men jag har aldrig gillat de bieffekter som ibland omskrivs till höger och vänster i olika tidningar. Dessutom lyckas jag aldrig ta mig till ett solarium, tiden räcker aldrig till, och finns det flera saker som ska hinnas med, så är solning ALDRIG prioriterat!

Därför, helt enkelt, har jag lyckats beta mig igenom ett flertal olika BUS-produkter. Några bättre, några sämre. Jag gillar den ofta ganska snabba effekt som blir, man ser brunare ut och framförallt så känner jag mig fräschare. Det som oftast gjort att jag valt en ny produkt, är att jag inte gillat färgen som blivit, eller att krämen tagit för lång tid på sig att torka. Sen har vi det där med doften, eller lukten. Den som någon gång provat BUS vet vad jag menar. Det skiljer sig jättejättemycket från de olika märkena! Den lite sötsliskiga doften, som luktar lite billig parfym blandat med tysk sol-turist, not my favourite, om man säger så...

Idag var vi en sväng på stan iallafall, och jag tänkte att jag skulle prova någon ny BUS, framförallt med en kommande vårshow i faggorna. Helt plötsligt kommer jag stå där 2 dagar innan premiär, och bli jättestressad över vinterbleka ben och armar, och därför är det lika bra att göra lite research medans tid finns. Jag googlad lite igårkväll, medans jag satt själv hemma i Mellosoffan, på "BUS" och "Bäst i test". Lancomes produkter omnämndes i flera tester, och även även Faux Tan och Decleor fick höga betyg, men inga av des sistnämnda fanns att hitta idag på Åhléns. 
Så, därför blev det en Lancome-gele idag, jag har precis testat den så jag vet inte hur resultatet bli ännu, men hittills är jag supernöjd!

Men nu börjar vi:


1. BUS från Åhlén, deras eget märke Å, kräm, 69:-
Den här köpte jag oxå idag. Har inte hunnit testa den ännu, men säljaren som hjälpte mig sa att den var riktigt riktigt bra, framförallt till kroppen då den var ganska "smörjig" i konsistensen, och priset var ju oxå jättebra. Återkommer när jag provat den!

2. Dove Summer Glow Body Lotion, 250 ml, 49:-
Är det nån som inte testat denna än, eller som inte har en flaska i sitt badrumsskåp?  ; ) Jag har provat båda varianterna, den finns både för "Ljus hy" & för "Mörk hy", men även en med shimmer i som är fin att ha på sommarben. Jag tycket den är helt okej som vardagssmörj, men inget särskilt, med ganska lång torktid tyvärr. Den ger inte jättemycket färg heller, och blir ett ganska ojämnt resultat.

3. ACO från apoteket, BUS, 150 ml, 87:-
Den här har varit min favvis ett tag nu, den ger mycket färg ganska fort och är lätta smörja in. Till nackdelarna hör tyvärr att torktiden är för lång, alltså inget man kan göra direkt innan man går och lägger sig (för då vaknar man med konstig BUS-avtryck i ansiktet, trust me, I know!) och att doften är lite för stark och sitter i flera dagar. Sen har jag på sista tiden märkt att ansiktet inte gillar den, jag får småfinnar när jag smort in mig, så den passar nog bäst på kroppen! Men till vinterbleka ben kan jag verkligen rekommendera den!

ACO har även en ny variant som heter "Sunkissed", och det är väl i princip samma sak, men med mindre effekt, och inte all samma starka doft. Jag har köpt hem den till Herman, och försöker påminna honom att använda den.. ; )

4. Tropical Sun Spray Tan in a Can, 150 ml, 169:-
Det här är den enda BUSsprayen jag testat, och jag tycker att den är riktigt bra, framförallt till kroppen. Man sprayar på, helst inne i duschen typ, för  den "dammar ner" och lämnar spår efter sig i hela rummet annars. Bäst resultat får man om man dessutom kör en stunds torkning efteråt, blås på dig med hårtorken en stund för att slippa rinningar, så blir resultatet kanon. Mycket färg snabbt! Det här kan man använda om man vill ha bruna ben till festen samma kväll, och färgen blir dessutom riktigt "utomlandsbrun".

5. Lancome Flash Bronzer Gel Visage, 50 ml, 320:-
Det här är alltså den jag köpte idag, och det är den första gelen jag provat. Den är speciellt anpassad för ansiktet, och den dyraste produkten jag provat hittills. Jag har som sagt bara smort in mig en gång och inte sett slutresultatet ännu, men gelen var väldigt dryg, jättelätt att smörja in, och jag var var helt torr i ansiktet när jag hade tvättat klart händerna efteråt. Det har ALDRIG hänt förut!! Den har bara en diskret doft av BUS, och kommer slutresultatet bli lika bra som den varit so far så kommer detta att bli en ny favorit!!

6. SpraySun Servett, Ultra Dark, 1 st, 22:-
Dagens "bubblare" får bli BUS-våtservetten, ännu en produkt jag aldrig använt tidigare. Ivrig som jag är, så har jag rakat och peelat benen idag, och sedan smort in mig med servetten. Endast på benen, för sedan räckte den inte längre. Priset var ju sjukt bra, men är det nått man planerar att använda i längden så blir det ju dyrt, men vill man ha som en engångsgrej så kan jag nog rekommendera denna. Jag blev dessutom lite kaxig och tog den som hette "Ultra Dark", det fanns en "Normal" oxå, men jag tänkte att va fan.. ; ) Det kändes lite skumt till en början att smörja in benen med en våtservett, men efter ett tag hade jag fått in tekniken och det gick snabbt och var enkelt. Den luktade nästan ingenting. Även här torkade benen jättesnabbt, och jag är nyfiken på att se resultatet!

Så här står det om servetten på hemsidan:
Användning -Bryt förpackningen, veckla ut servetten och smörj in önskat område ordentligt. (En servett brukar räcka till ansikte, hals och ner över bröstkorgen) Se till att utnyttja hela servetten så att den känns torr när du är färdig. Du behöver inte vara rädd om dina ögonbryn, hårbotten eller liknande...den färgar inte, den bleker inte...den påverkar endast din hud med ett fantastiskt resultat.
Släng servetten och glöm inte att tvätta händerna....
Efter ca två timmar kommer en snyggt gyllenbrun ton smyga fram som sitter i ca 5 dagar.

7. CCS, Brun utan sol, från Apoteket, 140 ml, 85:-
Den här blev aldrig nån favorit, jag köpte den för ett tag sedan för att testa nått nytt då min vanliga var slut. Tyvärr är konsistensen väldigt rinnig och doften lite unken blandat med ganska mycket kokos, så ingen höjdare alltså. Ganska orange färg.

Ja, det var alltså mina erfarenhetr om BUS, jag återkommer så fort jag sett resultat från de nya produkterna. KRAM ifrån solstudion på Smörblomsgatan : )

Så här vill man ju inte se ut.. ; )
Är det solstrumpränder tro, eller "SprayTan" gone bad?

1 kommentar:

  1. Lancomes mousse I tell you! Bäst! Köper den alltid på taxfree! :)

    SvaraRadera