lördag 26 februari 2011

Foodwise så var dagen igår helt värdelös. Under all kritik, iallafall i LCHF-synpunkt.
Frulle: en halv apelsin
Lunch: smörgåstårta och sen typ en halv bit PRINSESSTÅRTA!! Kaffe
Mellis: laxpudding med skirat smör och sallad
Middag: Ribs, grillad kyckling, champinjoner och sallad

Bah! Vad säger man om det va? Inte bra på nått vis, inte någonstans.
Jag ville-ville-ville VILLE verkligen käka bar igår, med det funkade inte. 
Morgonen blev konstig, inte särskilt stressig eller så, men det var ju ändå lite att hinna med och dona med inför begravningen. Hämta blommor. Hämta lånebilen (vi håller på att provkör en Citroen C4, och då var det ju ett utmärkt tillfälle igår nr vi skulle köra lite mer än vanligt). Hålla ordning på Herman.

Så det blev bara en halv apelsin till frukost, och det säger ju sig självt att man inte blir mätt på det.
Begravningen dock gick jättejättebra, Ann kunde inte ha fått en finare begravning, allt var helt perfekt. Kapellet låg fint inbäddat i en liten dunge, och det var fullt av snö runtomkring. Officianten som höll i begravningen var helt perfekt, han var varm och omtänksam, och lugn och värdig. Det kändes verkligen som att han kände Ann, då han berättade om hennes liv. Allt det viktiga kom med i talen. 

Lars kom och sjöng för oss, han sjöng ju även på Hermans pappas begravning, så det kändes självklart att han skulle sjunga nu med, och det var helt fantastiskt som alltid. Jonas Gröning kompade på piano. 

Begravningsfikat serverades i lokalen bredvid kapellet, och det vart fint. Men efter att totat ha grinat ur sig under ceremonin, särskilt då Lars sjöng, så var jag helt tom i huvudet och det sista jag tänkte på var att "hålla min diet". Smörgåstårtan var jättegod, Maja åt såklart bara upp räkorna som låg uppepå, och valde sedan istället ett skinkmacka. När det sedan serverads prinsesstårta till kaffet så var det inga problem att stå emot till en början, det var mest kaffet jag var sugen på och prinsesstårta är ju verkligen inte en av min favvisar, men med tårtan bredvid mig i 40 minuter så var jag bara tvungen att ta en liten bit. Så stark är jag (sockerberoende=javisst!)!

Maja träffar i princip ALDRG sina kusiner från Örnsköldsvik, och när busungarna väl kom igång att leka under fikat, så kändes det så himla tråkigt att bara splittras och åka hem på en gång. Så vi åkte ut allesammans till djurgården och gick på Aquaria en stund, det var precis lagom. Bara få rensa skallen och hinna uppdatera varandra med allt som hänt, det var jättetrevligt. Sista vi träffade Martin & Maisha var... ja jag kommer inte ihåg ens! Martin träffade vi ju på vårdhemmet när Ann dog, men det var ju knappast så att vi passade på att snacka och umgås då. 
Vi tittade på alla hajar och fiskar och grodor en god stund, innan vi kom på att att barnen knappt hade ätit nått! Klockan hade bivit tre och det var iallafall dags för mellis, och Maja som bara ätit ett par räkor var såklart jättehungrig, så det blev nån sort konstigt försenat lunch/mellis-fika. Jag var oxå hungrig igen, Herman var hungrig han med, så vi bestämde oss för att äta allihop. Det fanns maaaaassor av fikabröd att välja på i caféet men bara ett par maträtter och ingen var ens i närheten av "bra", så jag åt Laxpudding med sallad och skirat smör, Herman åt lasagne och Maja åt köttbullar.

Efter maten kollade vi lite snabbt på djuren igen, sen blev det dags för oss att skiljas åt. Martin Maisha och barnen skulle in till stan en sväng innan de åkte hem till hotellet igen, och vi skulle ju hem och handla och lämna tillbaka bilen.
Jag var så sjukt trött i bilen på vägen hem, men höll mig vaken ändå, det är ju så värdelöst att sitta och köra själv när resten sover. Och så pratade vi om begravningen såklart! Handlingen på Ica Maxi gick snabbt, och tyvärr verkar ju allt gott när man är seg och trött så det blev kanske inte den bästa handlingen någonsin, men nästan 2 kassar bara med grönsaker iallafall.

Kvällen spenderades sedan i soffan, jag orkade inte göra nått vettigt, så vi låg bara och kollade på film och myste framför brasan. 
Men nu har det blivit dags att stiga upp på riktigt. Vi vaknade straxt innan 7, och har både hunnit duscha och fikat sedan dess, men vi har inte riktigt lämnat sängen ännu. Snart kommer dessutom Leo & Viggo hit för att stanna tills imorgon, när Hanna & Daniel är på bröllop i Uppsala. Så det blir nog fullt ställ här hemma för mig med alla barnen, Herman ska ju iväg och dricka öl i eftermiddag/kväll, det kan han nog behöva efter gårdagen.

Ha en fin helg allesammans!
<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar