torsdag 13 december 2012

Lucia

Idag kom jag upp och kunde hjälpa till iallafall lite med Maja, när hon skulle till skolan. Dagen till ära så blev det Julröd klänning från POP, och flätor med röda band i håret. De hade samling 8.10 för att tillsammans gå iväg till Västerledskyrkan, och titta på 5:ornas Luciatåg, de är tydligen tradition på Munksundsskolan. 
De kom faktiskt lite som en chock måste jag säga, när jag frågade Maja vad hon ville vara i Luciatåget, en dag då hon satt och sjöng alla de julsånger som de övat på under dagen. - Men mamma, det är bara de stooora barnen som får vara Lucior, vi får inte vara det längre?!

Jag stod som ett fån, vaddå bara de stora barnen? Men hon hade rätt, på hennes nya skola så har man bestämt sedan länge att det är 5:orna som står för Luciatåget. Hur de gör i de andra klasserna har jag faktiskt ingen aning om. 
Är det bara jag som tycker att det är knäppt? Är det inte nu, när barnen är små, som man ska passa på att pusha och uppmuntra till just sånt här? Och nu medans barnen är "små & söta", och det fortfarande är kul att titta på dem. Det blir ju liksom en helt annan upplevelse sedan, att titta på dem när de går i 5:an eller 9:an..

Jag tycker, att oavsett vad skolan har för traditioner "mot hela skolan" att klassen ändå bör ha ett eget firande. Nu när jag vet om det här, så ska jag Definitivt att försöka få till ett firande tills de går i 1:an. Punkt!!

Planen för idag var att hälsa på en sväng på jobbet, jag tänkte åka dit med lite lussebullar, och dessutom är det en kollega som fyller år idag. Vi får se hur det blir, om jag kommer iväg, jag har haft så rackarns ont med sammandragningar och foglossningen, idag gör det faktiskt mer ont än vanligt dessutom. 

Jag hittade förresten klänningen till julkonserten igår kväll! Den hade smygit sig in under TVÅ andra klänningar på en galge, och dessutom blivit lite intryckt lååångt in i garderoben, jag har ingen aning om hur det gått till!? Anyhow, nu hänger den framme, VÄL synligt! ;) 
Jag skulle vilja ha min svarta kofta till med rundad kant, den passar bra, men frågan är om det blir för varmt? Jag vill ju inte stå där och bli jättesvettig och varm, och det brukar ju bli varmt i lokalen med så mycket människor... Hm, tål att funderas  på. Jag har en tunn bolero med lite glitter på ärmarna, som skulle kunna funka, men helst vill jag ju ha koftan... 

Idag jobbar Micke och Herman ute i nya husdelen, de mäter, mäter och mäter igen, och sätter upp reglar för nya väggarna, och det är jättespännande att se allt det nya växa fram. För varje planka som sätts upp blir vi ett steg närmre målet! 
Grunden, stommen, taket, allt rörarbete, viss del av elen, fasaden, fönster och dörrar, allt det är KLART, så nu kan det verkligen börja hända saker inomhus :)

Nu ska jag lägga mig i soffan en sväng och se om det gör nån skillnad, innan det är dags att hämta Lillsmulan. 

Kram på er alla, hoppas ni har en mysig Lucia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar