onsdag 7 november 2012

Pyttipannafunderingar

Killarna fick lite snabblunch idag, det blev bara pyttipanna direkt från frysen, som jag köpte häromdan så där utifall att. Har ni sån mat i frysen? Sån där "just in case", när det är lite bråttom-mat, eller man bara måste få nått i sig (som helst inte bara är en macka). Vad käkar ni då? Eller vad köper du hem, för att ha just i frysen för de här tillfällena? 

Pyttipannan är faktist en favvis för mig, men ingen äcklig gräddstuvad skit (bläää) eller sån där superhemsk oxpytt (hellre dör jag!)!!! Självklart stekta ägg till, helst 2, och bara stekta så att gulan precis har stannat, inte stelnat, och så rödbetor. Herman käkar ketchup till, och Micke ville även ha senap till sin portion. Självklart är hemgjord det allra allra bästa, men det finns ju faktiskt bra alternativ. 

 Klassisk god pytt : )

Tvi vale!! 

 Det här måste ju ändå vara en mardröm, värre än såhär blir det inte?!!


Den enda maträtt som jag faktiskt kan komma ihåg att pappa har lagat hemma, är just pyttipanna. Och då pratar vi ändå om ganska unika tillfällen, typ när mamma var sjuk eller borta (vilket typ aldrig heller skedde!) Mamma var ju den som annars alltid regerade i köket, med bravur kan tilläggas, hon var en grym kock! Eller allt som har med köket att göra. Mat, kakor, bullar, bröd, kokade saft och sylt. Alltså det som vi faktiskt KÖPTE från affären var typ basingredienser, det har väl aldrig funnits en köpt flaska saft, sylt, kaka, brödbit eller maträtt hemma hos oss. ALLT gjorde från grunden! Fatta vilket jobb!!? Själv är man asmallig för att man lyckas sno ihop en paj till söndagsfikat, alltså efter thaimaten på fredan, kebaben på lördagskvällen, och hämtmyspizzan på söndagen. Jösses alltså, vart fick hon tiden och energin ifrån?


4 kommentarer:

  1. Vad roligt att du börjat blogga igen vännen, ska försöka kommentera lite ibland också.
    Puss o kram Tessan

    SvaraRadera
  2. Haha, tack, men igen? Jag som tyckt att jag tom varit ganska så flitig på sistone?! ; ) Men tack tack snälla, det är ju faktiskt ganska så skönt att få skriva av sig, och bara roligt dessutom om nån vill läsa (och ännu roligare om man orkar kommentera!)

    Jätteroligt att du skrev lite! KRAMIS : )

    SvaraRadera
  3. Att koka sylt tar ju typ lika lång tid son det tar att åka till affären och köpa en burk :D samma med bröd, det är ju vara blanda och slå i en form och skjuts in i ugnen :D

    Så slipper man alla tillsatser också :D

    KRAM snygging!

    SvaraRadera
  4. Haha, den där gräddstuvade pytten brukade jag & Tobbe köpa (ja du HÖR ju vad längesen!) då tyckte jag om den... men nej, vanlig ska det vara, med ägg & rödbetor... :) Du beskrev det perfekt! Tycker inte ens om gula, men rinnig gula på pytten är det enda rätta.. Har inte ätit det på länge faktiskt!

    Ja, mamma, bästa duktiga mamma, och så satt man där ibland och ba "Jag vill ha pulvermos, det är godare!" - jebus...



    SvaraRadera